Over het werk

Of het nu gaat over de nuttigheid van verveling,
of over het herinneren en het heden,
of over de futiliteit van dat alles,
het verstrijken van de tijd is een regelmatig terugkerend thema.


‘Skindeep’, that’s the thing! Niet dikker dan nodig is op linnen of papier.
En als het ter zake doet gebruik maken van de voor- en de achterkant van de drager.


Curruculum Vitae

1965 – 1970 Academie voor Beeldende Kunst Arnhem
1967 en 1968 Tweemaal per week als koerier per trein de dagopbrengst in ponskaartjes bij C&A Doetinchem ophalen en en met dat kleine pakje retour naar Arnhem Centraal. Op het perron ontving een student uit Wageningen dat pakketje en de ponskaartjes die een oude man bij de C&A-vestiging in Arnhem Presikhaaf en in Nijmegen had opgehaald. De student treinde dan naar Amsterdam en bracht de buit naar een groot computercentrum aan de Weesperstraat.
1966 – 1969 gekleed model zitten voor de avondklassen van de academie.
1970 – 1971 Vrije Academie Psychopolis Den Haag
1972 – 1978 Striptekenen en lay-out werk
1971 – 1973 Creatief therapeut Psychiatrische Afd. Erasmus UMC Rotterdam
1974 – 1978 Expressief therapeut en staflid Centrum 45 Oegstgeest
1980 – heden Schilder en tekenaar Leiden
Rond 1981 tot 1986 actief in de S.V.B.K. (Vrouwen in de Beeldende Kunst)
Eind Jaren Tachtig tot rond 1995 actief in de BBK (Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars), een aantal jaren als landelijk vice-voorzitter, o.a. gastlessen op kunstacademies, vertegenwoordiger in de Federatie van Kunstenaarsverenigingen.
Rond 2000 en daarna als een van de oorspronkelijke Polranny Pirates gewerkt aan het opzetten en voorzitten van een stichting die het Ierse Polranny Huis laat functioneren als verblijfplaats voor artists-in-residence.
-Was lid van provinciale en gemeentelijke kunstcommissies.
-Ontving landelijke en provinciale subsidies.
-Werk is aangekocht door steden, musea, instellingen en particulieren.
-Maakte en kleurde strips voor Muziek Express, Hitweek en Sextant.
-Maakte illustraties voor o.a. Beeldleveranciers en kM.
-Schrijft artikelen in ‘kM’, ‘Vorm en Vent’, ‘Palet’ en ‘The Polranny Times’.
-Maakt deel uit van ‘The Polranny Pirates’ en van ‘De Natte Wang’.
-Assisteerde bij coördinatie en productie van ‘Het Kerend Tij’, een fotoboek over hergebruik van havenpanden in zes Noord-Europese havensteden.
-Fotoassistent in studio, op locatie en bij de bewerking.
Soloexposities o.a.:
Groningen Galerie Dikke Trui,
Amsterdam Galerie Amazone,
Amsterdam SVBK Galerie,
Amsterdam Galerie Nieuw Perspektief,
Enkhuizen Galerie De Twee Wezen,
Turnhout België De Warande,
Berlijn Duitsland Galerie Petruskirche,
Leiden Galerie Time is Art, Sidac Studio, Kunstcentrum HW4,
Sidac Studio, RAP Regionaal Architectuur Platform
Leiden Museum De Lakenhal,
Groepsexposities o.a.:
Arnhem Gemeentemuseum,
Den Haag Haagse Kunstkring,
Leiden De Waag, LAK galerie, RAP Regionaal Architectuur Platform
CBK Centrum Beeldende Kunst, Kunstcentrum HW4, Sidac Studio,
Rijnland Waterschap, De Natte Wang
Castlebar Ierland The Concourse,
Schiedam, Artoteek
Assen DEFKA, Departement voor Filosofie en Kunst,


Publicaties over het werk

– Interview door Marlies van Boekel in Leidse Stijl (2012)
U bevindt zich hier, boek n.a.v. de gelijknamige tentoonstelling in
RAP Architectuurcentrum te Leiden (2008)
– In een artikel in Lakenhal Nieuws over de activiteiten
van het museum met betrekking tot Leidse kunstenaars
verwijst Doris Wintgens-Hötte, conservator moderne kunst,
naar Harm Kamerling Onnes, Cees Buurman en Marie Oosterbaan. (2002)
– Het Leidsch Dagblad plaatst een interview in verband met
de tentoonstelling Beelden van de Stad in het CBK (2001)
– Sandra Spijkerman schrijft in het Leidsch Dagblad
i.v.m. Polranny Fires van A tot Z over de relatie
die de opstelling van de ± 100 tekeningen aangaat
met de koepelruimte en het trappenhuis van het museum (2001)
– Deel 3 in de serie boekjes gewijd aan werk uit de collectie
van het Stedelijk Museum De Lakenhal Leiden (2001). Verschenen ter gelegenheid van de tentoonstelling Polranny Fires van A tot Z, met teksten van directeur Jetteke Bolten-Rempt en van conservator moderne kunst
Rob Wolthoorn. (Deel 1 betreft werk van Hendrik Valk,
deel 2 betreft werk van Cock Sjardijn)
– Expositie Polranny Times van A tot Z behoort tot
Keuze van de week in de NRC (2001)
– Bespreking van de aangekondigde tentoonstelling in Lakenhal Nieuws door Rob Wolthoorn (2001)
– Het Schiedams Dagblad schrijft over Van Baklava tot Zoethout, tentoonstelling rond kunst en eten in de Artoteek te Schiedam (2000)
– Het Leidsch Dagblad schrijft over 3-gangen menu in tubes voor feestelijke eetmanifestatie in het Centrum voor Beeldende Kunst te Leiden (2000)
– Tijdschrift Arts of the West en weekblad Mayo News schrijven n.a.v. de tentoonstelling Tús Nua in The Concourse te Castlebar, Ierland (2000)
Sandra Spijkerman in het Leidsch Dagblad i.v.m. een expositie in
Sidac Studio te Leiden over herhaling, vorm, ritme en compositie,
maar vooral over het proces van het tekenen zelf (1999)
Catalogus bij de tentoonstelling Turbulentie
in DeFKa aan de Seine te Assen (1998)
Publikatie bij de tentoonstelling Oog in oog in het CBK te Leiden (1998)
– Titia Fuchs schrijft in het Leidsch Dagblad over Proefdruk een grafiekexpositie in Haagweg 4 te Leiden (1996)
– In het tijdschrift kM interview door Peti Buchel over de omgang met materialen zoals konijnenlijm (1993)
Tatja Scholte, eindredakteur van kM, schrijft over recent werk o.a. in het kader van een expositie in Gallerie Time is Art te Leiden (1992)
Interview door Peter Janssen in AVRO TV-programma
Opium Magazine onder redactie van o.a.
Els Hoek en Arjan Peters (1991)
– Interview door Hans de Klerck voor Het Gebouw, VPRO-radio (1991)
– 24 Leidse Kunstenaars een uitgave i.v.m. MUPI-projekt van het CBK (1990)
– Ariane van Amsbergen interviewt Magda Lagerwerff en Marie Oosterbaan voor het programma Week in week uit van de Tros-radio i.v.m. de expositie Poststukken in Amazone te Amsterdam (1982)
– In maandblad Opzij schrijft Liesbeth Brandt Corstius onder de titel Poststukken over de beeldende correspondentie tussen Magda Lagerwerff en Marie Oosterbaan, te zien in Amazone te Amsterdam (1982)

Deel 3 in de serie boekjes gewijd aan werk
uit de collectie van het Stedelijk Museum De Lakenhal Leiden 2001
(deel 1 over Hendrik Valk en deel 2 over Cock Sjardijn)



Een item over het inkomen van kunstenaars
met verschillende betrokkenen
zoals Marie Oosterbaan in haar atelier

in het TV-programma Opium rond 1995




Rond 2000 was er in het CBK te Leiden een dag met
de titel Kunst op Drift met kunstenaars uit
verschillende landen. Hier Marie Oosterbaan met
een korte introductie van haar werk.