Over het werk

Of het nu gaat over de nuttigheid van verveling, of over het herinneren en het heden, of over de futiliteit van dat alles, het verstrijken
van de tijd is een vaak terugkomend thema in het hier getoonde werk.
In ‘Turftekens‘ is dat het passief ondergaan van het tijdsverloop via het teken op de gevangenismuur waarop de dagen worden afgestreept.
Muizenvoetjes geven een beeld van het urenlang geduldig vullen van de ruimte van het papier met de sporen van de tekenstift.
Herfstavonden lang staren in de repeterende beweeglijkheid van het open haardvuur is het onderwerp van de reeks ‘Polranny Fires‘.
Lange wandelingen liggen ten grondslag aan de reeks ‘Onderweg‘: het mettertijd, al lopend, veranderen van het zicht komt aan de orde in tekeningen, op doek en in panoramische filmstroken.
Ook ‘Lopend rond de berg‘ heeft het wisselende uitzicht als onderwerp: de tijdens de wandeling veranderende contouren van het massief worden, nu op een enkel vel, naast en over elkaar vastgelegd.
Een zelfde uitgangspunt is te vinden in het drieluik ‘MeOB‘. De skyline van het centrum van Leiden wordt, vanuit een omtrekkende beweging, genoteerd en in drie stadia gecomprimeerd.
Een eigen gezicht tonen de drie tekeningenreeksen ‘Waakbeesten‘, evenals de schilderijenreeks ‘Backpack‘.
Voor Confiscated lace, ask my next of kin zijn aan de hand van 7 interviews de onderlinge verhoudingen in een gedeeld verleden in kaart gebracht op 98 tekeningen. De werktitel was langere tijd: ‘Siblings, matje vlechten. [A history (sic)]’.                                                                              ‘Tevoorschijn Tekenen‘ is werk in uitvoering: de groeiende serie toont met ieder beeld dat tevoorschijn wordt getekend een volgend aspect
van een fictieve biografie.

Publicaties over het werk

Interview in Leidse Stijl (2012)
+ ‘U bevindt zich hier‘, boek n.a.v. de gelijknamige tentoonstelling in RAP Architectuurcentrum te Leiden (2008)
+ In een artikel in Lakenhal Nieuws over de aktiviteiten van het museum met betrekking tot Leidse kunstenaars verwijst Doris Wintgens-Hötte, conservator moderne kunst, naar Harm Kamerling Onnes, Cees Buurman en Marie Oosterbaan. (2002)
+ Het Leidsch Dagblad plaatst een interview in verband met de tentoonstelling ‘Beelden van de Stad’ in het CBK (2001)
+ Sandra Spijkerman schrijft in het Leidsch Dagblad i.v.m. ‘Polranny Fires van A tot Z’ over de relatie die de opstelling van de ± 100 tekeningen aangaat met de koepelruimte en het trappenhuis van het museum (2001)
+ Deel 3 in de serie boekjes gewijd aan delen van de collectie van het Stedelijk Museum De Lakenhal Leiden (2001). Verschenen ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Polranny Fires van A tot Z’, met teksten van directeur Jetteke Bolten-Rempt, en van Rob Wolthoorn, conservator moderne kunst. (Deel 1 betreft werk van Hendrik Valk. Deel 2 betreft werk van Cock Sjardijn)

8P_Fires-voorkant
9P_Fires-achter

+ Expositie ‘Polranny Times van A tot Z’ behoort tot Keuze van de week in de NRC (2001)
+ Bespreking van mijn aangekondigde tentoonstelling in Lakenhal Nieuws door Rob Wolthoorn (2001)
+ Het Schiedams Dagblad schrijft over ‘Van Baklava tot Zoethout’, tentoonstelling rond kunst en eten in de Artoteek te Schiedam (2000)
+ Het Leidsch Dagblad schrijft over 3-gangen menu in tubes voor feestelijke eetmanifestatie in het Centrum voor Beeldende Kunst te Leiden (2000)
+ Tijdschrift ‘Arts of the West’ en weekblad ‘Mayo News’ schrijven n.a.v. de tentoonstelling ‘Tús Nua’ in ‘The Concourse’ te Castlebar, Ierland (2000)
+ Sandra Spijkerman in het Leidsch Dagblad i.v.m. een expositie in Sidac Studio te Leiden over herhaling, vorm, ritme en compositie, maar vooral over het proces van het tekenen zelf (pdf) (1999)
+ Catalogus bij de tentoonstelling ‘Turbulentie’ in DeFKa aan de Seine te Assen (1998)
+ Publikatie bij de tentoonstelling ‘Oog in oog’ in het Centrum voor Beeldende Kunst te Leiden (1998)
+ Titia Fuchs schrijft in het Leidsch Dagblad over ‘Proefdruk’ een grafiekexpositie in ‘Haagweg 4’ te Leiden (1996)
+ In het tijdschrift ‘kM’ interview door Peti Buchel over mijn omgang met materialen zoals konijnenlijm (pdf) (1993)
+ Tatja Scholte, eindredakteur van kM, schrijft over recent werk o.a. in het kader van een expositie in ‘Time is Art’ te Leiden (pdf) (1992)
+ nterview door Peter Janssen in AVRO TV-programma ’Opium Magazine’ onder redaktie van o.a. Els Hoek en Arjan Peters (1991)
+ Interview door Hans de Klerck voor ‘Het Gebouw’ van VPRO-radio (1991)
+ 24 Leidse Kunstenaars’, een uitgave i.v.m. een MUPI-projekt i.s.m. het CBK (1990)
+ Ariane van Amsbergen interviewt Magda Lagerwerff en Marie Oosterbaan voor het programma ‘Week in week uit’ van de Tros-radio
i.v.m. de expositie ‘Poststukken’ in Amazone te Amsterdam (1982)
+ In maandblad ‘Opzij’ schrijft Liesbeth Brandt Corstius onder de titel ‘Poststukken’ over de beeldende correspondentie tussen Magda Lagerwerff en Marie Oosterbaan, te zien in ‘Amazone’ te Amsterdam (1982)

Curruculum Vitea

1965 – 1970     Academie voor Beeldende Kunst Arnhem
1970 – 1971     Vrije Academie Psychopolis Den Haag
1972 – 1978     Striptekenen en lay-out werk
1971 – 1973     Creatief therapeut Psychiatrische afdeling Erasmus UMC Rotterdam
1974 – 1978     Expressief therapeut en staflid Centrum 45 Oegstgeest                                              
1990 – heden  Schilder en tekenaar Leiden

– Was lid van provinciale en gemeentelijke kunstcommissies.
– Ontving landelijke en provinciale subsidies.
– Werk is aangekocht door steden, musea, instellingen en particulieren.
– Maakte en kleurde strips voor Muziek Express, Hitweek en Sextant.
– Maakte illustraties en beschrijvende tekeningen voor o.a. Beeldleveranciers en kM.
– Schrijft artikelen in ‘kM’, ‘Vorm en Vent’, ‘Palet’ en ‘The Polranny Times’.
– Maakt deel uit van ‘The Polranny Pirates’ en van ‘De Natte Wang’.
– Assisteerde bij coördinatie en productie van ‘Het Kerend Tij’, een fotoboek over
_ hergebruik van havenpanden in zes Noord-Europese havensteden.
– Fotoassistent in studio, op locatie en bij de bewerking.

Soloexposities o.a.:
Groningen, Galerie Dikke Trui
Amsterdam, Galerie Amazone
Amsterdam, SVBK Galerie
Amsterdam, Galerie Nieuw Perspektief
Enkhuizen, Galerie De Twee Wezen
Turnhout België, De Warande
Berlijn Duitsland, Galerie Petruskirche
Leiden, Galerie Time is Art
Leiden, Sidac Studio
Leiden, Kunstcentrum HW4
Leiden, Sidac Studio
Leiden, Museum De Lakenhal
Leiden, RAP Architectuurcentrum

Groepsexposities o.a.:
Arnhem, Gemeentemuseum
Den Haag, Haagse Kunstkring
Leiden, De Waag
Leiden, LAK galerie
Leiden, Centrum Beeldende Kunst
Leiden, Kunstcentrum HW4
Leiden, RAP
Castlebar Ierland, The Concourse
Schiedam, Artoteek
Assen, DEFKA , Departement voor Filosofie en Kunst
Leiden, Sidac Studio